Stephan Borchert, Pepco: nasza marka zapewnia solidny wzrost przychodów

Przychody Grupy Pepco w pierwszej połowie roku obrotowego 2025 wyniosły 3 338 mln euro, co oznacza wzrost o 4,3% r/r. Wyniki Grupy odzwierciedlają solidne efekty działalności Pepco i Dealz, wobec wciąż słabszych wyników Poundland. Grupa planuje otwarcie około 250 nowych sklepów netto w całej Grupie, przy czym dotyczyć będą one głównie marki Pepco, przede wszystkim w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Pepco zanotowało dobre wyniki i wzrost przychodów na poziomie 9,3% oraz EBITDA (wg MSSF 16) o
11,1%, wspieranymi przez zwiększenie marży brutto o 180 p.b. rok do roku i odpowiedzialne
zarządzanie kosztami. Dealz wypracował wzrost przychodów o 13,8% oraz EBITDA (wg MSSF 16) o 25,0%.

Zgodnie z przewidywaniami, Poundland nadal mierzy się z niesprzyjającym otoczeniem
handlowym, odnotowując spadek sprzedaży o 6,5%. Wprowadzono plan działań, zmierzających do
poprawy wyniku.

Pozytywne otoczenie handlowe Pepco i Dealz jest także odczuwane w trwającym obecnie III kw. z przychodami w ujęciu porównywalnym (LFL) wyższymi niż stopa wzrostu LFL 3,6% odnotowana w II kw. roku obrotowego 2025. Marka Pepco powinna w roku obrotowym osiągnąć wzrost przychodów i EBITDA zgodny z zapowiedziami wysokiego, jednocyfrowego wzrostu; natomiast perspektywy na bieżący rok obrotowy dla Poundland są słabsze niż wcześniej przewidywano.

Silne wyniki finansowe; zadłużenie netto (przed MSSF 16) zmniejszyło się o 150 milionów euro do 279 milionów euro na koniec I półrocza (dźwignia przed MSSF 16 na poziomie 0,6x).

Grupa otworzyła 101 nowych sklepów netto w pierwszym półroczu, co przekłada się na 5 049 działających sklepów.

Zarząd wciąż aktywnie sprawdza możliwości wydzielenia Poundland oraz wyjście wyjście z tej działalności spodziewane do końca roku obrotowego 2025.

Przychody Grupy wyniosły 3 338 mln euro, wzrost o 4,3% r/r. Przychody LFL Grupy spadły o 0,7% w I półroczu roku obrotowego 2025, z pozytywnym wynikiami LFL Pepco i Dealz, przy jednoczesnej presji ze strony Poundland – pozostającego w wymagającej sytuacji.

Marża brutto wzrosła o 30 punktów bazowych do poziomu 43,3%, wsparta przez wyniki Pepco (+180 p.b. r/r). EBITDA bazowa (MSSF 16) na poziomie 460 mln euro spadła o 5,5% r/r, z mocnym wzrostem EBITDA sieci Pepco, obciążona jednocześnie przez istotny spadek EBITDA Poundland. Zysk bazowy przed opodatkowaniem na poziomie 117 mln euro, spadł o 32,8% r/r. Niegotówkowy odpis wartości Poundland w wysokości 234 milionów euro (głównie dot. wartości godziwej) z uwagi na trwające pogorszenie warunków handlowych w pierwszym półroczu oraz słabsze perspektywy dotyczące zyskowności.

Solidny bilans oraz wskaźnik płynności finansowej; dług netto na koniec I półrocza roku obrotowego 2025 wyniósł 279 milionów euro (przed MSSF 16), co oznacza dźwignię na poziomie 0,6x EBITDA (sprzed MSSF 16), w pełni spełniając warunki dotyczące finansowania Grupy

„Marka Pepco nadal czyni postępy, zapewnia solidny, jednocyfrowy wzrost przychodów w pierwszym półroczu i utrzymuje pozytywną trajektorię sprzedaży w ujęciu porównywalnym. Dwucyfrowy wynik LFL Pepco w Europie Zachodniej jest pozytywnym sygnałem wskazującym na dalszą poprawę w tym regionie.

Rozpoczęliśmy wdrażanie naszych planów strategicznych przedstawionych podczas Dnia Inwestora (CMD) w marcu 2025 r. i jesteśmy zadowoleni z osiągnięcia dwucyfrowego wzrostu EBITDA w sieci Pepco, co odzwierciedla zdyscyplinowane zarządzanie w kwestii osiągania marży. Dealz Polska również kontynuuje dostarczanie dobrych wyników, odnotowując solidny wzrost zarówno w kategoriach towarów szybko zbywalnych, jak i ogólnego przeznaczenia.”

„Otoczenie handlowe dla Poundland pozostaje trudne, co przekłada się na zysk poniżej oczekiwań za I półrocze oraz słabsze prognozy na cały rok. Barry Williams, który został ponownie powołany na stanowisko dyrektora zarządzającego Poundland w marcu 2025 r., wraz z całym zespołem aktywnie realizują plan naprawczy, aby pomóc w odwróceniu trendu poprzez ponowne skoncentrowanie się na tradycyjnych mocnych stronach tej działalności.

Kontynuujemy proces wydzielania Poundland z Grupy, w ramach szerszej strategii odchodzenia od towarów szybko zbywalnych przy czym zakończenie tego procesu spodziewane jest przed końcem roku obrotowego 2025″ – napisano w komunikacie firmy.

„Koncentrujemy się na Pepco jako jedynym przyszłym formacie i sile napędowej Grupy. Jestem zadowolony z dotychczasowych wyników sieci Pepco w roku obrotowym 2025, która dostarczyła dużego wzrostu marży brutto. Ta część biznesu odnotowała stały wzrost sprzedaży w ujęciu porównywalnym, a dynamika ta utrzymuje się w trwającym obecnie III kwartale. Nasze nieustanne wysiłki na rzecz wzmocnienia pozycji lidera cenowego i doświadczeń klientów przełożyły się na mocny wzrost wolumenów transakcji.”

„Jesteśmy na wczesnym etapie realizacji naszego programu tworzenia wartości, a przed nami wciąż jeszcze wiele do zrobienia. Jednak transformacja jest na dobrej drodze – i jestem przekonany, że firma ma odpowiednie podstawy, aby sprostać ambicjom stania się jednym z odnoszących największe sukcesy detalistów dyskontowych w Europie, skupionym na zwiększaniu satysfakcji klientów, zyskownym wzroście i budowaniu wartości dla akcjonariuszy” – można przeczytać w komunikacie firmy.

Obecne otoczenie handlowe

Pepco i Dealz utrzymują mocne wyniki notując dodatni wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) w trwającym trzecim kwartale (do dnia publikacji wyników) – lepszy niż w drugim kwartale. Choć częściowo jest to efekt układu świąt wielkanocnych, wyniki te pokazują solidne tempo sprzedaży, szczególnie w Pepco, które już w drugim kwartale roku obrotowego 2025 osiągnęło wzrost LFL na poziomie 3,6%.

Z tego względu, nawet biorąc pod uwagę Wielkanoc, która wypadła w kwietniu 2025 r., Pepco utrzymuje dobre fundamenty wzrostu w sprzedaży na początku drugiego półrocza roku obrotowego 2025. Wyniki te są osiągane za sprawą oferowania klientom bezkonkurencyjnych cen w ramach bardziej dopasowanej, zawężonej oferty odzieży i produktów ogólnego przeznaczenia, przy jednoczesnym podnoszeniu jakości i dostępności asortymentu.

Dealz nadal notuje dodatni wzrost sprzedaży porównywalnej, osiągając dobre wyniki zarówno w kategorii żywności, jak i produktów ogólnego przeznaczenia. Z kolei Poundland wciąż odnotowuje spadki sprzedaży porównywalnej, co jest efektem obserwowanych już w poprzednim roku finansowym trendów – słabsze wyniki dotyczą w tym przypadku wszystkich kategorii towarów.

Perspektywy

Zróżnicowane wyniki działalności Pepco i Dealz – które rozwijają się dynamicznie, zgodnie z założonymi celami –w zestawieniu z trwającymi wyzwaniami w Poundland, odzwierciedlają przewidywania Grupy na rok finansowy Podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku przedstawiliśmy prognozę, zgodnie z którą przychody i bazowy zysk EBITDA (wg MSSF 16) w przypadku Pepco mają w ujęciu rocznym rosnąć w wysokim, jednocyfrowym tempie – i ta prognoza pozostaje bez zmian. Podobnie zakładamy, że w przypadku Dealz, osiągnie on wyniki zgodne z wcześniejszymi informacjami,z wynikiem EBITDA (MSSF 16)za rok obrotowy 2025 w wysokości około 30 mln euro.

W przypadku Poundland, od czasu CMD ten obszar biznesu nadal boryka się z dalszymi wyzwaniami handlowymi, co skutkuje zmianą prognoz na bieżący rok finansowy. Oczekujemy obecnie, że w roku obrotowym 2025 EBITDA (wg MSSF 16) wyniesie od ok. 0 do ok. 20 mln euro, w porównaniu z poprzednimi prognozami na poziomie 50-70 mln euro. Obniżenie prognozy wiąże się z bardzo trudnymi warunkami handlowymi, na które dodatkowo wpłynęły problemy z wyprzedawaniem zapasów oraz dostępnością produktów.

Obecnie realizowany jest plan naprawczy mający na celu odbudowę mocnych stron w podstawowych kategoriach produktów, zwłaszcza w zakresie towarach ogólnego przeznaczenia, przy jednoczesnym skoncentrowaniu się na prostszej ofercie oraz polityce cenowej. Jeśli chodzi o liczbę sklepów w roku obrotowym 2025, naszym celem jest obecnie otwarcie około 250 nowych sklepów netto w całej Grupie, przy czym otwarcia nowych sklepów dotyczyć będą głównie marki Pepco, przede wszystkim w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz